dijous, 27 d’agost del 2015

MOLA DE S'ESCLOP pel pujador des Palmers, pas d'en Ponça, pas des Bastó i la coma Clova

MOLA DE S'ESCLOP
pel pujador des Palmers, pas d'en Ponça,
pas des Bastó i la coma Clova

(19.12.2015) La Mola de s’Esclop és el primer cim important de la Serra de Tramuntana a la part sud, des del qual es pot contemplar una bella panoràmica de tota aquesta contrada. Just devora el vèrtex geodèsic s’hi troba la Caseta de n’Aragó.

DURACIÓ TOTAL: Cinc hores i 20 minuts
DIFICULTAT MITJANA
BAIXA EL TRACK DEL GPS A WIKILOC

Avui tenim per davant una sortida ben innovadora per noltros, mai hem fet aquest itinerari complert. Coneixem el tram que coincideix amb el GR221. Amb les informacions del nostro amic Pep Torrens, dels camins i passos existents a la vessant sud-oest d'aquesta mola, hem preparat aquest itinerari.
Pel camí de ses Penyes, que prenem des del llogaret de sa Coma, i que puja per dins la coma Calenta, arribam al seu fi, just davall els penya-segats del Penyal d’en Rico, un cul de sac a on hem arribat un poc passat les cases de Can Devora.
Just al costat d’unes barreres, prenem per un camí de terra, que puja fent ziga-zagues, per dins el pinar, direcció més o manco nord-est, fins arribar al coll de la coma Clova, creuat per una reixeta i portell tancat. També és la partió de la finca de s’Alqueria. Uns 10 minuts des del cul de sac.
Aquí hi trobam un enorme dipòsit antiincendis.
Aquí dalt hi arriba per l’altre costat un camí asfaltat, procedent de les cases de s’Alqueria, i que té continuïtat com a pista per poder accedir a la part baixa de la coma Clova.
Després de botar el reixat, per un improvisat botador, anam cap a l’esquerra, a on hi trobam un portell, i a continuació un abeurador al costat esquerra.
És una bifurcació de camins, a on prenem pel de l’esquerra (el de la dreta, en baixada, és per on tornarem), ...
...dit es Pujador des Palmers, ...
 Al fons, la Mola de s'Esclop, el nostre objectiu d'avui.
Fins i tot podem veure les ruïnes de la caseta de n'Aragó (amb un poc de zoom).
...un bell camí de ferradura, ...
...que entre garballons, càrritx i qualque pi, fent al principi un grapat de ziga-zagues, ...
...va girant cap al oest de forma clara, al mateix temps que va guanyant altura i es va configurant com un preciós camí, ....
..amb unes vistes espectaculars de tota la contrada d’Andratx.
Des d’aquests estreps del Penyal d’en Rico es poden veure les Penyes, la coma Calenta, tot el pla d’Andratx, el seu Port, i els cims des Campàs i de na Vidala, totalment cremats.
El camí ben aviat ens ha situat damunt un zona planera, som a les Planes d’en Verd. Uns 25 minuts des del coll.
Les Planes d’en Verd és una gran extensió de terreny, situada entre els 490 i 520 m d’altitud, més o manco planera, ...
...molt rocosa i pobre de vegetació, càrritx, garballons, mates...
...i qualque zona de pins molt grossos, que va patir les conseqüències del darrer gran incendi.
Al costat oest d’aquesta plana hi ha restes d’una barraca, un poc allunyada de la nostra ruta, i al fons cap a nord-est el massís de s’Esclop.
A partir d’aquest punt anam seguint les restes d’un caminoi, hi ha qualque fita, girant cap a nord, passam per una zona de grans pins cremats, per damunt una sitja, just devora una enorme pi caigut que ens barra el pas, l’hem revoltat per seguir la mateixa direcció.
Poc després ens anam acostant al roquissar de l’esquerra,...
...el cim del puig de ses Planes d’en Verd (al fons, a la foto), punt més elevat d’aquesta contrada, caminant ara per un caminoi poc evident, i que poc després va baixant de forma suau, sense perdre la mateixa direcció, ...
...i al poc, acabam damunt una sitja grossa i barraca al costat. Uns 20/25 minuts des del Pujador.
Després de la sitja, el caminoi gira cap a l’est, i es dirigeix per enmig d’un passet entre les roques, cap a la zona de sa Bassota i a la coma Clova. Avui no seguim aquesta ruta.
Noltros però, seguim nord i anam a guaitar a la coma des Cellers, passant per una zona de sitges i barraques amb tots els pins cremats, per en arribar a les penyes que pengen dins la coma, anar girant cap a l’oest, en lleugera pujada fins a una altre sitja i barraca.
A partir d’aquí seguim un caminoi molt esvaït, encara que hi ha trams més clars, que ens tornen desplaçar cap a nord, i que sembla que mor a un altre sitja. Sabem que seguint aquesta direcció, nord, arribarem al GR 221, a la zona de ses Planes d’en Cabrit.
Només hem de superar un petit turonet i ja tenim a la vista el recorregut, clar i evident, que puja des del Pla de s’Evangèlica. Uns 30 minuts des del caminoi.
A partir d’ara la passa no té cap complicació, seguint aquest trepitjat caminoi que va cercant els millors llocs per avançar, giram a oest primer, per després superar un passet entre les roques i girar a nord, ...
...travessant el comellar des Cuco Verd, ...
...i a continuació caminar una estona paral·lels a les terres de conreu de ses Alquerioles.
Arribar a un botador i a un pou, després del qual el tirany puja, nord-oest, per unes marjades abandonades...
...i ens situa al pas d’en Ponça o de s’Estapereta. Uns 30 minuts pel GR.
És tracta d’un pujador amb marge de sosteniment, que ens permet accedir damunt un primer esperó d’aquesta mola.
Els voltants i el mateix pas, foren molt castigats pel incendi. Tot està cremat i ple de pins caiguts, fins i tot obstaculitzen el pas.
Seguim el nostre camí per damunt aquest llom rocallós, direcció sud-est, ...
...gaudint d’unes fantàstiques vistes de tots els voltants, fins al Port d'Andratx, cobert de boirina. El dia és espectacularment clar i solejat, fa temps que ens hem tret les camises, per mor de la calor.
Cal seguir les fites per avançar pels millors llocs, i així després d’un curt i sostingut esforç, arribam a un planiol amb clapers, marges, un porxo esbucat i una era. Resulta sorprenent aquestes zones de cultiu a un indret tan inhòspit i a 840 m d’altitud.
Seguint cap a sud pel peu del penyalar, ...
...podem pujar per una canal rocosa, ...
...més empinada al principi, ...
...i que ràpidament ens col·loca a dalt de la Mola de s’Esclop (928 m). A l’esquerra el punt geodèsic del cim, ...
...i a la dreta, la caseta de n’Aragó. Uns 40 minuts des del pas d’en Ponça.
Aquesta caseta fou el refugi del astrònom, físic i polític francès François Aragó (1786-1853), mentre desenvolupava tasques de medició de l’arc del meridià de la terra.
Part de la Serra al nostre abast.
Puig Major
El Galatzó
Un bon lloc per fer un cafetet

Després de descansar una estona al sol de desembre, al costat de la caseta del "Francès", ...

...ens dirigim a la punta sud de la mola, des de la qual podem contemplar una vasta panoràmica.
El dia és ben clar i a més de gran part de la Serra, i el Pla, ...
...podem veure, cap a sud el perfil de Cabrera, ...
...i el d’Eivissa cap a sud-oest.
Control de visitants??
Des de la punta sud de la Mola, iniciam el descens per la cresta, vorejant els penya-segats de l’esquerra,...
Vall de Galatzó i la badia de Palma, al fons
Cases de Galatzó
... anam perdent altura ràpidament...
...fins arribar al coll des Ciuronar, amb el Moletó just en front, ...
...després de salvar un curt passet, fàcil, entre les roques...
...a la part baixa de la mola.
Retrospectiva de la baixada
Just en front tenim el Moletó, cap a on dirigim les nostres passes, vorejant-lo pel seu costat oest per un tirany fitat, ...
...a trams camí de ferradura amb marget de sosteniment, ...
...que va baixant de forma suau i constant, fent ziga-zagues, ...
...fins arribar a una zona rocosa, que és una esplèndida miranda de tota la contrada. Podem veure sa coma Clova, a la part baixa i coberta de vegetació, i just damunt, sa Bassota i ses Planes d'en Verd.
Retrospectiva, amb la punta sud de la Mola (esquerra) i es Moletó (dreta)
Des d’aquest punt el camí gira cap a la dreta, nord-oest, per endinsar-se per un pinar i una vegetació espessa, a on el camínoi pràcticament tapat, va cercant el millors llocs per seguir baixant.
Després d’unes roques i passar per una clariana, seguim cap a l’esquerra, entre pinotells fins que una fletxa vermella a una roca ens dirigeix cap a la dreta, per una zona de carritxeres i, poc després d’un pi tombat, arribam al pas des Bastó. Uns 45 minuts des del cim.
És un pas entre roques, que continua en baixada, amb un marge de sosteniment per salvar el desnivell, i introduir-nos a una zona boscosa, amb molts de pins caiguts, que barren el pas del caminoi.
En un no res som a la pista que puja a ses Alquerioles.
La seguim en davallada, fa una ziga-zaga, ...
...i la deixam tot d’una per la dreta per un camí, que mor a un tancat per animals, el corral des Bous, ...
...al costat del pou d’en Rotget?, amb capella de pedra i la seva síquia empedrada i coberta de lloses, que creuam, vorejant per la part esquerra el reixat.
Som a la part alta de la coma Clova, que tenim a baix, just al nostro costat esquerra i el puig de ses Quarterades al fons. Per evitar el bot, del naixement d’aquesta coma, el caminoi puja suaument, vorejant els penya-segats de la coma, amb les penyes de s’Airot, a la dreta, direcció sud-oest, per després anar planejant per dins sa Bassota.
Deixam el caminoi per dirigir-nos cap a un collet, a l’esquerra que dona accés al camí que baixa per dins la coma Clova, nord-est. Uns 15 minuts des del pas.
Hem fet un brusc gir de direcció, per començar aquesta davallada per un caminet amb un petit marge, empedrat a la part alta, que va baixant aferrat als penya-segats, ...
...de forma ràpida, en direcció nord-est, com si ens dirigissin cap a la capçalera de la coma, a on s’hi troba un important bot del torrentó, ...
...per a continuació, fent ziga-zagues, anar girant decididament cap a sud, direcció que mantindrem el que ens queda de recorregut.
Aquesta coma no ha patit les conseqüències del incendi, i la vegetació va ben esponerosa,...
...els garballons son espectacularment grossos,...
...i juntament amb el càrritx dificulten la passa, tapant el camí, molt malmenat a la part baixa. A partir d’ara compartim ruta amb el torrentó, creuant-lo un grapat de vegades.
Apareixen els primers pins, la majoria d’ells de mides considerables, i després d’una zona més estreta, la coma es va eixamplant, ...
...i el caminoi avança pel costat dret en lleuger ascens per davall el penya-segats del puig de sa Quarterada, fa una corba tancada i torna a baixar per creuar, altre cop, el torrentó ...
...i continuar pel costat esquerra, ara ja entre pins i vegetació més alta, fins arribar a un espai tancat amb reixeta just devora un penyalot.
Som a la part baixa de la coma, i hem arribat a un clar camí de carro, a on seguim cap a la dreta, vorejant sempre la reixeta. Al principi va pujant suament deixant a l’esquerra, un poc més avall una construcció mig tapada per la vegetació, per a continuació començar a baixar, deixant de banda una ramal cap a la dreta, i més tard deixar un altre camí amb portell a l’esquerra.
Som al final del recorregut, ben aviat comença una curta pujada que ens situa al portell del coll de la coma Clova, just devora el dipòsit antiincendis...
...amb el puig Batiat al est.
Només ens queda la curta baixada per dins el pinar fins arribar al cul de sac del camí de ses Penyes, just als peus del Penyal d’en Rico. Uns 45 minuts des del inici de la coma.

Ha estat una intensa i ben innovadora volta. Hem gaudit d’un dia extraordinari.