dilluns, 24 d’agost del 2015

PUIG DE NA BAUÇA
Na Bauçana o puig des Còssil
(614 m)

(05.12.2014) Una volta pel municipi de Puigpunyent, amb l’ascensió al cim de Na Bauçana, un cim amb una alçada discreta, però amb bones vistes de la Serra i de tots els voltants, gràcies a la seva isolada situació.

DURACIÓ TOTAL: Quatre hores i tres quarts
RECORREGUT: 11,700 km.
FÀCIL

Aquesta era una sortida que feia temps que volíem dur a terme. Teníem dos itineraris possibles, i al final ens hem decidit, pel circular dels dos. Ho feim amb informacions de n’Emilio Alonso.
Avui, per motius personals, el trio de cada setmana es veu reduït a un duo, n’Andreu no ens acompanya.
Aquesta nit passada ha plogut a molt d’indrets, i les previsions no son massa engrescadores, hi pot haver xàfecs a qualsevol indret. De moment hi ha niguls i clarianes. L’oratge és ben fred.

Son les 8,20 h en sortir des de la placeta de l’església de Puigpunyent, pel carrer de la Vila, ...

... per anar deixant enrere el poble, ...
...i en pujada arribar a una zona de marjades a l’esquerra, amb una casa a la part superior, cap a on ens condueix el camí asfaltat, fent un parell de ziga-zagues, passant per costat del anomenat "Petit Pirineu”, ...

Aquest tram ens permet gaudir de bones vistes del poble i de les muntanyes que l'envolten, Planícia, Fita del Ram.

Son Net
Galatzó

...fins arribar a la l’altura de la casa dita Bellveure.

El camí segueix una estona més i mor davant un portell amb un xiprer a un costat.

Cap a la dreta, paral·lel a la paret segueix un tirany, fins arribar a l’angle format per dues parets, botant la d’enfront. Son les 8 h 42 m.

A l’altre costat de la paret, una zona de marjades, hi trobam un tirany cap a l’esquerra, sud, entre carritxeres, ullastres i pins, mentre va pujant per les marjades, girant un poc a sud-est, ...
...amb el Galatzó sempre al fons...

...i es fa evident que és un vell camí, a trams empedrat, ...

...fins a desembocar a un cul de sac de la parcel·lació de Conques, i que noltros seguim cap a la dreta. En aquesta zona que acabam de passar hem pogut veure una gran quantitat de bolets, inclús un parell d’esclata-sangs, i també peus de rata.

Puig de na Bauça, na Bauçana o puig des Còssil (614 m).

Seguim aquest deteriorat carrer de la parcel·lació de Conques cap a la dreta, en suau pujada, deixant a l’esquerra diferents xalets tancats, i amb la visió del massís de Galatzó just al front, orientats cap a l’oest al principi i, que va girant a sud, amb la visió de na Bauçana al front, fins arribar a un creuer amb una olivera al centre.

Aquí prenem el carrer de l’esquerra, est, en suau pujada, seguint per dins aquesta deteriorada parcel·lació, quins carrers pareixem més camins rurals, que fa temps asfaltaren i han oblidat totalment, i a on la majoria de cases estan tancades, sembla que no estan ocupades normalment. Segurament son vivendes de cap de setmana.
Aquest carrer va girant a poc a poc i es replana desembocant en un altre carrer, més o manco igual d’abandonat i, en el que seguim cap a la dreta, i aquest cop si que passam per una d’aquestes parcel·les, que sembla que està ocupat, al manco dos cans ens han seguit, a l’altre part de la reixeta, lladrant de valent.

El bosc s’ha fet més evident, caminam per dins un pinar, i al cap de poc temps, arribam al final d’aquesta parcel·lació, el carrer acaba davant una reixa tancada, ...
...i que podem salvar pels costats sense cap problema.

Son les 9 h 15 m. Hem entrat de ple dins el bosc de Conques, i caminam una estona pel costat d’una enorme i perfecte paret, ...

...que travessam pel primer portell que trobam, ...

...per seguir per dins el bosc, en la mateixa direcció, ...

...deixant una esbucada construcció al nostre costat i ...
...la vegetació és ben espessa...

...passant per devora d’una preciosa bassa coberta amb volta de pedra en sec...

...i en un no res més, a una bifurcació del camí, amb una esplanada a on hi trobam a la dreta el pou des Bosc.

Aquest pou o cisterna, ja que el seu interior està referit, recull l’aigua d’escorrentia que davalla per la part posterior, a on hi ha restes de canalitzacions. Està cobert amb una capelleta rodona, feta d’argamassa de calç.
A un costat hi ha un pedrís i a l’altre una pica feta malbé.

Son les 9 h 40 m. Noltros deixam de banda el camí, i deixant el pou a l’esquerra, per la seva part posterior, ...

...ens enfilam per un tirany costerut, ben fitat que en un no res, ens situarà als peus del penya-segat, entre el Burotell i la mola de Son Cotoner, ...
... a on hi trobam el pas de sa Ventalla.

Aquest pas, és una canal rocosa, ...

...amb bones preses, no massa vertical ...

...i gens perillosa, ...

...que ens situa ràpidament damunt aquesta mola, ...
... a un collet entre els dos cims esmentats.

Ens plantejam seguir la ruta passant pel cim de sa Mola de Son Cotoner, però ho descartam per mor de l’espessor de la garriga.
Des del coll seguim direcció sud-oest, per un tirany més o manco evident, ...
Mola de Planícia i Fita del Ram des de la Mola de Son Cotoner

...que a poc a poc va girant clarament a oest, fins a convertir-se en un clar camí de carro ...

que va planejant i vorejant aquesta mola de Son Cotoner, amb amples vistes cap a la zona de Calvià i Andratx, ...

...amb zones a on sembla que altre temps han estat de conreu.

Poc després deixam a l’esquerra una bassa semicircular, ...

...fa una bona estona que aquest camí ha guanyat en entitat, escopidors, el terra ben pla, de pedreny i en perfecte estat...

...i el camí fa una corba, i ja podem veure, al fons, na Bauçana i sa Planeta.

Gira a nord i per dins la garriga arribam al portell de sa Planeta, deixant a la dreta el Corral des Porcs, amb dues curioses construccions, ...

...una païssa amb el sostre esfondrat i portal redó, després rectificat, ...

...i al davant una sitja i barraca amb el curucull de pedra i un petit portalet.

Detall del portal...

...i del interior.

Son les 10 h 22 m. Entram pel portell a sa Planeta, ...

...una zona de conreu plana, amb na Bauçana al fons ...

...amb un pou cobert, just darrera el qual, passa el caminoi que puja a na Bauçana.

Pou de sa Planeta

Per no forçar la reixeta que tanca aquesta plana, tornam al camí i feim un gran rodeig, per tornar a la marjada situada just damunt el pou, i per un tirany ben clar, el seguim fins arribar al camí, ...

...que procedent del coll des Molí des Vent, puja cap al cim de na Bauçana.

És un camí de ferradura amb marge de sosteniment, ...

...escalons i que fent curtes i continues ziga-zagues va guanyant altura.

Fou bastit pel Foment de Turisme a la primera meitat del segle XX, quan el propietari de la finca, Gabriel Alzamora, era el president honorari.

Avui es troba molt abandonat, amb roques i pins caiguts.
A les 11 h som al cim del puig de na Bauça, na Bauçana, o des Cossil, de 614 m., ...

...des d’on podem gaudir d’unes fantàstiques vistes de la Serra, de sa Dragonera, del Pla, de la Badia de Palma i fins i tot Cabrera.
Sa Dragonera

Fita del Ram
Galilea i el Galatzó
Moletó i Mola de s'Esclop
Sa Planeta, des del cim
Un bon lloc per fer un cafetet

Des del cim, i per la carena d’aquest còssil, arribam al costat oest, amb bones vistes a Galilea, al Galatzó, ...

....Puigpunyent...

Panoramica des del costat oest, Esclop, Galatzó, Galilea, Planícia, puigpunyent...
...Mola de Son Cotoner, es Burotell i la badia de Palma, al fons.
Badia de Palma.

Batiat, Cadira del Bisbe, Moletó, s'Esclop, Galilea...

Son les 11h 50 m. Deixam el cim, fent la baixada pel mateix recorregut, tornant al punt a on hem enganxat aquest preciós camí, ...

...seguim cap a la dreta, oest, passant per una esplanada amb una sitja i barraca...

...de curucull de pedres, a una marjada del costat dret.

Creuam una paret amb el portell esbaldregat i el camí comença a baixar de forma decidida, nord, és un moment relaxant, ha fet un bon dia, solejat, gens d’oratge... per variar, no s’han complert les previsions meteorològiques.
Son Cortei
A una corba cap a l’esquerra tenim unes bones vistes dels voltants de Galilea, ...

...amb el Moletó. s'Esclop i el Galatzó al fons. Seguim baixant, hem girat a sud, per dins aquest frondós bosc, deixant a l’esquerra un forn de calç amb un pi a dedins, ...

...i poc després arribam al creuer amb el GR221.

Cap a l’esquerra, sud, podríem anar a Calvià, noltros seguim cap a la dreta, nord, cap a Estellencs, arribant en pocs minuts al coll des Molí des Vent, a la cruïlla amb la carretera.

Son les 12 h 40 m. El nostre camí ara coincideix amb el GR221, i va baixant, perfectament senyalitzat cap al poble de Puigpunyent, a trams per la carretera i a trams pel vell camí, que unia el poble amb Galilea, entre zones de bosc i conreus més o manco abandonats.

Son les 13 h 8 m. Després de compartir recorregut amb el torrent de Cinques arribam al punt de sortida, la placeta de l'església de Puigpunyent.

Ha estat una sortida sense massa complicacions, però ben complerta.

Selva/Sóller, agost 2015

1. Hola Llorenç.
    Tenc ben present aquesta ruta, per agradable i per llarga, ja que nosaltres tiràrem cap a Galilea i voltàrem per la vall des Ratxo. També record que deixàrem el camí des Rotatxos per anar a guaitar al tall de sa mola de Son Cotoner, per on hi ha una col·lecció de plantes rapinyadores.
    Molt bones les panoràmiques!

1. Hola Joan.
      També record el teu itinerari, molt més llarg que aquest nostro. Ens plantejarem caminar per damun la Mola, en lloc de pel camí, i ho deixarem estar a la vista d'aquestes plantes rapinyadores. Salut Joan